Aanvragen Werktuig PPOWil jij je als kunstenaar of creatief professioneel verder ontwikkelen? Zowel ZZP'ers als mensen in loondienst kunnen bij Werktuig PPO hiervoor financiering aanvragen. Een derde (of soms meer) van de kosten voor je opleiding of individuele ontwikkeltraject wordt vergoed. De regeling geldt voor zelfstandigen en mensen in loondienst.
Je hoeft niet per se een complete opleiding of een standaard cursus te volgen. Je kunt ook kiezen voor een persoonlijk ontwikkelingtraject met een adviseur, begeleider of coach naar keuze. Op die manier kun je ook mijn diensten via Werktuig PPO laten meefinancieren. Dit kan als je je bijvoorbeeld wilt ontwikkelen op het gebied van communicatie, social media, publieksbereik of fondsaanvragen. Een combinatie daarvan is natuurlijk ook mogelijk. In je plan gaat het om jóuw leerdoelen en hoe je die wilt bereiken. Je kunt zelf aangeven met wie en hoe je wilt werken. Werktuig PPO vergoedt maximaal een derde van de kosten, met een maximum van van € 2000,- per kalenderjaar. De overige kosten moeten gefinancierd worden door de aanvrager, je werkgever of een andere partij. In principe krijg je al na drie dagen de uitslag. Ook het voorschot staat (zo begreep ik van aanvragers) snel op je rekening. Op deze manier kun je dus heel snel starten met het werken aan jouw ontwikkelvraag. Je vindt meer informatie en het aanvraagformulier op de website van Werktuig PPO. Wil je een aanvraag doen waarin je mijn diensten meeneemt? Neem even contact met me op, om een plan op maat te maken!
0 Reacties
De kunstenaar en zijn website: zes tips![]() * Dit is een bijgewerkte versie van een blog uit 2014.* Met grote regelmaat bekijk ik websites van kunstenaars en creatieven. Voor mijn werk, maar ook als geïnteresseerde kunstkoper. Daarbij viel me steeds een aantal dingen op. Dingen waar ik, in gesprekken met kunstenaars, al vaker tegenaan ben gelopen. Ik haak als kunstkoper af vanwege sommige van deze punten, en dat is niet alleen jammer voor mijn kunstcollectie, maar vooral ook voor de kunstenaars zelf. Daarom hier mijn 6 tips om als kunstenaar je website te verbeteren. 1) Show, don’t tell Alle websites die ik bekeek, waren van beeldend kunstenaars. En op veel van hen sites zag ik opvallend weinig….. beeld. Veel kunstenaars zien een site blijkbaar als een tekstueel medium en kunnen er daarom wellicht niet zo goed mee overweg. Ze zien het als een ‘folder’ en gooien het vol met teksten over henzelf, bespiegelingen over hun werk en soms zelfs een CV van vijf kantjes. Dat is alsof je het tekstbordje in het museum drie keer zo groot zou maken als het kunstwerk waarnaar het verwijst. Zet datgene waar je goed in bent centraal: je werk. In het geval van een beeldend kunstenaar geldt dan ook des te meer: show, don’t tell. 2) Maar let op, het kan ook te gek Je kunt het ook té gek maken. Regelmatig zie ik websites die alleen bestaan uit een serie beelden en verder weinig duiding geven over het werk. Soms is het zelfs lastig te achterhalen welke kunstenaar er achter het werk zit. Waar exposeert hij of zij? Hoe kom ik in contact? Wacht even… is er op deze website überhaupt nog meer informatie te vinden naast de foto’s? Het kan natuurlijk dat zo'n website een opzichzelfstaand project is, en dat de kunstenaar zich niet bekend wil maken of werk wil verkopen of exposeren. Maar dat lijkt me sterk. Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg dat je vindbaar en bereikbaar bent. 3) Schaam je niet voor je prijzen Wat is dat toch met kunstenaars en de prijzen voor hun werk? Moet ik het er uit trékken? Vrijwel nooit kom ik websites van kunstenaars tegen waar bij alle werken prijzen vermeld staan. Ik was deze week actief op zoek naar iets om aan te schaffen, maar had dit keer geen zin om allerlei kunstenaars te gaan benaderen met de vraag ‘aan welke prijzen moet ik denken bij je werk?’. Schamen ze zich ervoor? Verschilt de vraagprijs zoveel met de prijs tot waar ze eventueel bereid zijn te zakken? Ik heb het idee dat het klanten veel meer afschrikt als ze geen enkel idee hebben van de prijs (en dat is vaak zo!). Denk maar aan een restaurant zonder prijzen op de menukaart: schreeuwend duur. Ik vermoed dat de meeste kunstenaars onzeker zijn over hun prijzen, of zelfs helemaal geen idee hebben wat ze voor hun werk kunnen vragen. Ik heb zelfs eens een, weliswaar beginnend, kunstenaar geadviseerd zijn prijzen te verdrievoudigen. Hij vroeg zó weinig, dat mensen de prijs als een teken zagen dat zijn werk wel niet veel soeps zou zijn. Om over zijn eigen uurtarief bij die prijzen nog maar te zwijgen. Mijn advies: zet eens voor jezelf op papier hoe lang je aan een werk bezig bent geweest. Vergeet niet om de onderzoeksfase mee te nemen. Wat zijn je materiaalkosten geweest? Hoeveel werk moet je verkopen om een redelijk inkomen te verdienen? Op die manier zul je snel merken dat je prijzen helemaal zo gek nog niet zijn, en waarschijnlijk zelfs te laag. Denk met die gegevens op een rijtje na over wat voor jou als maker als een eerlijke prijs voor je werk voelt, en zet dat vervolgens op je site. 4) Houd een goede agenda bij, inclusief ‘open atelier’ Kunst moet gezien worden, en vaak zelfs aangeraakt. Daarom wil ik weten waar ik je werk kan bekijken. Niet vorig jaar in die ene solo-expositie in een galerie in Oost-Nederland. Maar ook gewoon in het café waar je mag exposeren, of in jouw eigen atelier. Dat het heel goed mogelijk is om een afspraak te maken om je werk te komen bekijken in jouw eigen atelier, weten veel potentiële kopers niet. Zet het prominent op je website of plan regelmatig een ‘open atelier’ en zet die in je agenda. En, houd je site actueel! 5) Laat zien wie je bent en wat je doet Heel veel mensen weten niet wat er in een atelier allemaal gebeurt. Dat je soms dagen aan het hakken bent aan een beeld van slechts 30 centimeter hoog. Dat je al je schilderijen zélf inpakt, sjouwt en vervoert naar de kunstbeurs van één dag. De voorstudies, de misbaksels, het maakproces: laat het zien! Hiermee help je jezelf gelijk wat betreft punt 3: als mensen zien wat je werk inhoudt, hoeveel tijd er in gaat zitten, lijken die prijzen ineens helemaal niet meer zo gek. 6) Experimenteel zijn mag. Maar liever niet op je website. Kunstenaars schuwen het experiment niet. En dat is goed. Maar houd je bij het ontwerpen van je website een beetje in. Experimentele websites zijn meestal een hel voor mensen die snel willen vinden wat ze zoeken. Felle kleuren, knipperende lampjes, automatische downloads van muziekbestanden, 'onzichtbare teksten’, een navigatie die plotseling in het niets verdwijnt. Ik ben het allemaal tegengekomen. In die geval zou ik de kunstenaar adviseren het adagium van Mies van der Rohe wat meer toe te laten: ‘less is more’. Maar gelukkig kwam ik ook een paar sites tegen die er superstrak, beeldend en creatief uitzagen. Een paar favorieten vind je hieronder. Ook een mooie kunstenaarssite tegengekomen? Laat een reactie achter, ik ben benieuwd! Natasja Bennink Kunst staat niet los van zijn omgeving. Toch zie je op de meeste websites kunstwerken volledig uitgesneden tegen een witte of zwarte achtergrond. Een mooi voorbeeld van hoe het óók kan zie je op de site van beeldhouwer Natasja Bennink: haar werk wordt in prachtige foto’s in context getoond, zoals hier. En ze noemt de mogelijkheid tot atelierbezoek onder ‘contact’. Alleen de pagina ‘nieuws’ zou wel wat verbetering kunnen gebruiken, maar verder: erg mooi! Casper Faassen Een website met karakter, die technisch prima werkt. Alleen jammer van die ontbrekende prijzen.... Marc Mulders Op de website van Marc Mulders is veel, maar dan ook echt héél veel van zijn werk te vinden. Het is niet de meest originele site, maar het is prima geordend en door de tekst op de homepage wordt direct duidelijk dat hij in verschillende disciplines werkt. Het beeld is zeer prominent aanwezig op zijn site maar het is hem ook gelukt om bij zijn projecten flink wat achtergrondinformatie kwijt te kunnen zonder dat de website te ‘tekstig’ wordt. En, niet onbelangrijk, tussen de prachtige detailfoto’s van zijn werk plaatst hij beelden van zijn atelier of het voorbereiden van een expositie. Via de interviews en achtergrondverhalen leer je de kunstenaar achter het werk kennen. Punten voor wat betreft “laat zien wie je bent en wat je doet’ dus! Ben jij kunstenaar, creatief of een kleine ondernemer en heb je advies nodig over je website of je prijzen? Met mijn quickscan Verbeter je website geef ik je inzicht in de sterke en zwakke punten van jouw website. Ik help je met slimme tips op weg om je site te verbeteren. Je kunt de Quickscan direct boeken en je krijgt binnen 3 werkdagen jouw quickscan toegestuurd. Heb je vragen op het gebied van communicatie, crowdfunding of ondernemerschap? Dan is mijn Adviesgesprek voor kunstenaars en creatieven wellicht iets voor je. Ook hoor ik graag reacties van kunstenaars die bewust geen prijzen op hun site vermelden. Laat een reactie achter onder dit blog of mail me! Benieuwd hoe ik het zelf aanpak? Ik maakte verschillende websites: website Gedichtje op maat website Jeroen Brabander website schilderschetsen Elpine de Boer website Jan Kassies Fonds Rondkomen van je kunst is niet altijd gemakkelijk. Je kunt natuurlijk een bijbaan als barista nemen, maar heb je er al eens aan gedacht om je diensten als kunstenaar uit te breiden? Je kunt altijd meer verkopen dan je denkt. Vaak kom ik kunstenaars tegen die zich alleen focussen op het verkopen van hun schilderijen, voorstellingen of beeldhouwwerken. Als de verkoop niet zo loopt als gehoopt, komen ze snel in de knel. Terwijl er manieren zijn om je aanbod als kunstenaar uit te breiden en structureel meer te verdienen met je werk. Natuurlijk zijn cursussen en workshops een voor de hand liggende optie, maar er is nog zoveel meer mogelijk! Zet je autonome werk en je kennis in op een nieuwe manier en kom zo steeds dichter bij het (beter) rondkomen van je artistieke werk.
E-book Je aanbod als kunstenaar of creatief uitbreiden en meer verdienen met je werk Tien opties om je aanbod als kunstenaar uit te breiden en meer te verdienen met je werk heb ik gebundeld in mijn e-book 'Je aanbod als kunstenaar of creatief uitbreiden'. Of je nu beeldhouwer, schilder, fotograaf, illustrator, theatermaker of tekstschrijver bent, er zijn zeker ideeën bij die geschikt zijn voor jouw beroepspraktijk. Vaak is het een kwestie van gewoon beginnen! Je leest onder andere over nieuwe manieren om cursussen en workshops vorm te geven, over het ontwikkelen van producten gebaseerd op je werk, over affiliate marketing en over het delen en verkopen van je kennis. Je kunt het e-book (20 pagina's) aanschaffen en vervolgens downloaden voor € 9,99 via onderstaande knop. 2 dingen die opvielen bij de voorbereiding van mijn presentatie Zichtbaarheid met je website5/31/2019 Voor Cultuur + Ondernemen geef ik de komende weken twee keer een presentatie aan kunstenaars die meedoen aan de Route Ondernemerschap. In vier bijeenkomsten leren zij alles over het versterken van hun visie, vinden van de juiste financieringsmix, verkennen van de markt en het werken aan hun online zichtbaarheid. Bij dat laatste onderwerp kom ik om de hoek kijken. Binnen deze bijeenkomst verzorg ik een presentatie over zichtbaar blijven met je website. Hoe breng je je werk op een sterke manier over via je site? Gebruik je vooral beelden of schrijf je zelf ook teksten over je werk? Hoe kom je hoger in Google en waarom zou je je prijzen vermelden?
Ook vorig jaar gaf ik voor Cultuur+Ondernemen zo'n presentatie aan een groep kunstenaars. Natuurlijk komen ook de sites van de deelnemende kunstenaars aan bod. Het is tenslotte het meest leerzaam als je tips krijgt om met je eigen site aan de slag te gaan. Bij het voorbereiden van de presentaties bekijk ik dus ook alle sites uitgebreid. En dit jaar vielen me twee dingen in het bijzonder op, één positief en één negatief. Ik deel ze graag:
Wellicht zijn er na mijn presentaties nog meer opvallende zaken bijgekomen. Dan vertel ik daar natuurlijk later meer over! Zelf ook aan de slag met jouw website? Boek dan direct mijn Quickscan Verbeter je website. Ideaal voor kunstenaars en creatieven. ![]() Deze zomer werkte ik voor het Taalmuseum aan een expositie én magazine die een dwarsdoorsnede laat zien van Leids taalonderzoek. De expositie De zin van taal | Language for society is vanaf 15 september tot en met 30 november 2018 te zien in de Oude UB, aan het Rapenburg 70. Het was een spannend project want alles moest in de zomer gebeuren: het kiezen van de onderwerpen, het schrijven van de teksten voor het magazine, het maken van passende beelden voor in de expositie, de vormgeving en natuurlijk de publiciteit. En zie maar eens interviews of afspraken te prikken als iedereen op vakantie is.... Gelukkig is het gelukt en staat er nu een mooie expositie en een heel interessant en divers magazine. Maar waar gaan die nu precies over? Met Het Taalmuseum wilden we laten zien dat taalwetenschappers interessante perspectieven en zinnige antwoorden geven op grote vraagstukken van onze tijd. Identiteit, digitalisering, gezondheid en innovatie houden de gemoederen bezig en bepalen het nieuws en maatschappelijke discussies. Met de tweetalige expositie De zin van taal | Language for society laat Het Taalmuseum zien hoe taal- en cultuuronderzoek dergelijke debatten kan verrijken. De diversiteit aan taalonderzoek zal je verrassen! (Dat deed het mij in ieder geval). Wat denk je van taaltests die ziektes eerder helpen ontdekken? Of van een bril die als vertaalcomputer kan fungeren? Maar ook het onderzoek naar en het behouden van bedreigde talen en het reconstrueren van migratieroutes aan de hand van taal en het tegengaan van nepnieuws komt aan bod in het magazine De zin van taal | Language for society. Het mooie is: het magazine is gratis te krijgen tijdens de expositie in Rapenburg 70 in Leiden, maar is ook online te lezen. Je vindt het magazine hier. Thalia de Jong maakte prikkelende beelden die de vier thema's Identiteit, digitalisering, gezondheid en innovatie verbeelden. Je kunt ze nog tot en met 30 november bekijken aan Rapenburg 70. ![]() Voor een keer curator zijn en mogen dwalen door het depot van een kunstmuseum om te kiezen uit Verborgen Kunstwerken die het Nederlandse publiek nooit te zien krijgt. Wie wil dat nu niet? Eind januari opende het tweede Pop-Up museum van De Wereld Draait Door. In het Allard Pierson Museum zijn negen zalen gevuld met werken uit de depots van twaalf musea. En zoals het een ‘echte’ tentoonstelling betaamt, is er bij de expositie een tentoonstellingscatalogus verschenen. In het rijk geïllustreerde boek is de keuze van alle gastconservatoren, van zowel het eerste als het tweede DWDD Pop-Up museum, te zien. Bladerend door het boek viel mij de gelijkenis op met de ervaring die ik had bij De Grote Kunstshow afgelopen weekend in de Rotterdamse Schouwburg. Daar werd beeldende kunst in het theater gebracht. De bezoeker werd meegenomen in de verhalen en associaties die die kunstwerken oproepen. Dezelfde insteek komt naar voren in de catalogus DWDD Pop-Up museum. Er is in het boek geen kunsthistorische lijn te bekennen en geen achtergrondinformatie over de kunstenaars of de materialiteit van het kunstwerk te vinden. Is dat erg? Voor mijn kunsthistorische hart misschien wel. Maar voor mijn theaterhart, dat houdt van verhalen, biedt het boek genoeg moois: het laat je zien dat kunstwerken geladen kunnen worden met je eigen verhaal. Dat kijken naar kunst een hoogst persoonlijke ervaring kan en mag zijn. Dat jouw eigen associaties, los van wat kunsthistorisch belangrijk is, een prachtige tentoonstelling kunnen opleveren. Duidelijk wordt dat alle conservatoren een eigen insteek hebben bij het kiezen van hun werken. Ze starten met één werk dat hen raakt (Joost Zwagerman), vanuit hun expertise (Cécile Narinx), werken met een thema (Pieter van Vollenhoven), of kiezen op gevoel (Nico Dijkshoorn) of genre (Marc-Marie Huijbregts). Het levert duidelijk een bijzondere intimiteit op tussen conservatoren en kunstwerken, die Carice van Houten zelfs verleidt om Henri Fantin-Latour liefkozend ‘Henri’ te noemen. Het plezier van de conservatoren en onbevangenheid waarmee ze door de collecties mochten grasduinen straalt het rijk geïllustreerde boek ook uit. Er is geen goed of fout, er is alleen heel veel plezier in het kijken, waarbij we onze eigen gedachten en ideeën op het werk mogen loslaten. Zoals Jan Mulder de kijker en lezer een opdracht meegeeft: “Kijk goed. Kijk voor de zekerheid nogmaals. Vorm uw eigen mening. Slik niet klakkeloos alles wat er staat en hangt. Wees uw eigen kunstpaus.” Zo’n advies, om beter en langer te kijken is natuurlijk altijd een aanrader. Ook bij dit boek. Bij een tweede keer lezen en kijken blijken keuzes die aanvankelijk zo voor de hand liggend leken bij nader inzien toch te verrassen. Ik begon dit blog met een vergelijking met De Grote Kunstshow die ik bijwoonde. Op het eind van het boek, lezend in het artikel van Sywert van Lienden, springt me nog een opvallende overeenkomst in het oog. Het Walthamstow Tapestry wist het te maken tot zowel de DWDD expositie als tot een optreden in de Rotterdamse Schouwburg. Zo zag ik een werk dat zijn dagen in een museumdepot en in een privécollectie slijt ineens twee keer in één week. ‘Hoeveel van die tapijten heeft de kunstenaar eigenlijk gemaakt’, vraag ik me plotseling af. Zo stuit ik op wat voor mij het struikelblok is bij deze expositievormen waar het persoonlijke overheerst. Ik móet nu weten hoe dat tapijt van Grayson Perry is gemaakt, hoe groot het is, hoeveel er van zijn en wat de betekenis van dat werk nu eigenlijk is. In de catalogus is daar niets over te vinden. Maar gelukkig hebben we het internet nog….. Winactie DWDD Pop-Up museum – Verborgen kunstwerken uit Nederlandse musea verscheen bij Lebowski Publishers en kost 24,99 euro. Ik mag een exemplaar van de catalogus weggeven. Kans maken om te winnen? Laat een reactie achter onder deze post of deel deze blog op social media. PS: wie ook meer wil weten over Grayson Perry's vijftien meter lange Walthamstow Tapestry kan hier foto's bekijken en hier een boeiend artikel vinden. ![]() Tot een paar weken geleden had ik nog nooit gehoord van Fondation Louis Vuitton in Parijs. Niet zo heel gek, want dit particuliere museum voor moderne en hedendaagse kunst is pas vorig jaar geopend. Bovendien kom je er niet snel terecht als je zomaar wat door Parijs struint: het bevindt zich namelijk aan de rand van het Bois de Boulogne. Maar het is zeker de moeite waard om een paar metrohaltes te nemen want het gebouw én het uitzicht vanaf de vier terrassen is adembenemend mooi. Niemand minder dan architect Frank Gehry, die ook verantwoordelijk is voor het Guggenheim in Bilbao, tekende voor het ontwerp. Hij maakte voor de collectie van Bernard Arnault een 'schip' met 12 glazen zeilen. Van de bouw kun je prachtige foto's en video's vinden op deze pagina. Op het laagste niveau van het museum word je omgeven door water en kun je door Inside the Horizon lopen dat Olafur Eliasson speciaal voor deze plek maakte. Het caleidoscopische werk, bestaande uit allerlei spiegels en verlichte gele glaspanelen, is niet alleen mooi maar ook heel erg grappig om doorheen te lopen. Wanneer je vervolgens door het gebouw dwaalt word je steeds opnieuw verrast door de imposante glazen zeilen, gecombineerd met een houten constructie. Misschien wel de grootste publiekstrekker zijn tenslotte de vier terrassen die je een geweldig uitzicht geven over het Bois de Boulogne en het zakendistrict van Parijs. Gratis toegang tot het park Bovendien geeft je museumticket toegang tot Le Jardin d'Acclimatation, een vriendelijk park (150 jaar oud) waar het fijn doorheen teruglopen is naar de metro en waar allerlei attracties voor kinderen zijn (denk aan een zweefmolen, ouderwetse trapwagens etc). Ook zijn er regelmatig activiteiten in het park. Zo kwamen wij in een Koreaans festival terecht, waar we anders nooit heen zouden zijn gegaan. Erg leuk! Zijn er ook minpunten? Ja. Het museum is geen gebouw waar je automatisch je weg in vindt. Af en toe moest ik op de plattegrond opzoeken waar ik me bevond. En stiekem verwacht je bij het zien van het kolossale gebouw toch nóg meer kunst dan de 11 expositieruimtes die het museum nu bevat. Desondanks is het gebouw zelf wat mij betreft de prijs van het toegangskaartje (14 euro) ruimschoots waard! In juni 2015 verscheen een prachtig, rijk geïllustreerd boek waaraan ik vanuit de Van der Leeuwstichting een bijdrage mocht leveren in de vorm van een artikel over de stichting. Het boek 'Hendendaagse kunst in Nederlande kerken, 1990-2015' geeft voor het eerst een beeld van de veelstemmige dialoog tussen (museale) kunst en kerk in tijden van secularisatie. De kunst - van Jan Dibbets tot Teun Hocks, van Marc Mulders tot Marlene Dumas, van Maria Roosen tot Tinkebell - is het uitgangspunt, terwijl de kerk de context en (vaak letterlijk) de ruimte schept. De twintig artikelen en interviews zijn geïllustreerd met foto's en beeldessays. De publicatie, samengesteld door Joost de Wal, is verschenen bij uitgeverij Lecturis. Via deze link is Hedendaagse kunst in Nederlandse kerken te bestellen.
Sinds kort werk ik aan een nieuw opdracht, die ik zelf heel gaaf vind: teksten produceren voor de app Wolfgang. Dit is een app die ontwikkeld is om ín de concertzaal te gebruiken bij een klassiek concert. De app geeft je informatie over wat je hoort, precies op het juiste moment. Best een flinke vernieuwing voor de toch wel traditionele wereld van klassieke muziek. Gelukkig is de app zo ontworpen dat het beeldscherm niet oplicht en dus niet storend is voor andere concertbezoekers.
'Maar weet jij dan zoveel van klassieke muziek?', hoor ik jullie denken. Nou, nee. De app is bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in klassieke muziek maar er niet ongelooflijk veel vanaf weten. Daarom werd een tekstschrijver gezocht die wel het verschil kan horen tussen een klarinet en een hoorn, maar die zich niet verliest in muziektheorie. Ik probeer in de teksten de gebruiker mee te nemen in het 'verhaal' van het stuk: waar gaat het over, waarom jagen die violen de muziek op en wie was de componist eigenlijk? Best spannend of dat lukt, vind ik. Vooralsnog leert deze klus me in ieder geval ook zelf beter te luisteren, en dat is al winst! Volgende week wordt de app gelanceerd en is hij voor iedereen te downloaden. Je moet wel een deelnemend concert bezoeken om gebruik te kunnen maken van de app. Over twee weken probeer ik de app zelf uit. Dan horen jullie meer! Wolfgang: ontdek wat je hoort from Wolfgang on Vimeo. ![]() Januari is gedichtenmaand. Niet alleen omdat de Gedichtendag (dit jaar op 29 januari) erin valt, maar ook omdat deze maand de verjaardag van #poëzievoorhetslapengaan is. In de nacht van 14 op 15 januari, om precies te zijn. Drie jaar oud inmiddels (voor de niet-twitteraars onder jullie: onder de naam #poëzievoorhetslapengaan twitter ik (elke) avond een paar dichtregels om mee te nemen in de nacht, van bekende en minder bekende dichters) en inmiddels met een flinke schare trouwe fans. Het mooie is dat deze dichtregels nog steeds onverwachte reacties oproepen. Soms zijn dichtregels ineens pijnlijk actueel, door het nieuws of door persoonlijke omstandigheden van een van de volgers. Ik heb al vaak gehoord én meegemaakt dat een paar rake woorden troost kunnen geven, of soms een onverwachte lach. Een paar voorbeeldjes van #poëzievoorhetslapengaan van afgelopen tijd:
Wat deed ik dit jaar nog meer met poëzie?
Ik ben gek op gedichten en mooie woorden en kom het dan ook op allerlei plekken tegen. Ook in mijn werk. Naast #poëzievoorhetslapengaan kwam ik poëzie ook tegen in de Rothko-tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag. Deze prachtige tentoonstelling prikkelde met beelden en bracht daardoor ook woorden boven. Ik schreef er een blog over: 'Flarden poëzie bij Rothko". Ook vermaakte ik me een dag lang met het maken van boektitelgedichten. Hoe dingen weer mooi bij elkaar komen gaf mijn werk voor Peter-Jan Soeters aan. Enkele jaren geleden koos ik zijn gedicht als winnaar van de Tik van de Molen twittergedichtprijsvraag. Zijn gedicht kwam op onze waterfles terecht en hij mocht op het festival zijn werk voordragen. Afgelopen jaar mocht ik hem helpen bij de publiciteit voor zijn 'Bundel', een letterlijke 'bundeling' van zijn gedichten: losbladig en met een mooie houten kaft. Je kunt Bundel hier bekijken en bestellen. En zelf? Zelf dicht ik ook zo af en toe. Met gemengde gevoelens, omdat ik het graag beter zou willen kunnen: Er schuilt een dichter diep in mij die danst en vecht met woorden maar liever stil zijn gang blijft gaan uit angst dat niemand hem wil horen. Er schuilt een dichter diep in mij: zal ik hem vermoorden? Ook 's avonds dichtregels lezen voor je in slaap valt? Volg #poëzievoorhetslapengaan via mijn twitteraccount @ElineLevering . Iets vragen? Mail me op eline@kunstindekijker.nl . |
Archives
December 2020
Thema's
Alles
|