KUNST IN DE KIJKER - ORGANISATIE, MARKETING EN COMMUNICATIE IN DE CULTUURSECTOR
  • Home
  • Wat ik doe
    • Marketing strippenkaart
    • Persoonlijk ontwikkeltraject
    • Workshops voor creatieven
  • Projecten
  • Over mij
  • Shop
    • E-book Je aanbod als kunstenaar of creatief uitbreiden
    • Quickscan verbeter je website
    • Adviesgesprek voor kunstenaars en creatieven
  • Blog
  • Contact

De kunstenaar en zijn website: zes tipsĀ 

7/25/2020

17 Comments

 

De kunstenaar en zijn website: zes tips

FotoFoto: Emma Vos
* Dit is een bijgewerkte versie van een blog uit 2014.* 

Met grote regelmaat bekijk ik websites van kunstenaars en creatieven. Voor mijn werk, maar ook als geïnteresseerde kunstkoper. Daarbij viel me steeds een aantal dingen op. Dingen waar ik, in gesprekken met kunstenaars, al vaker tegenaan ben gelopen. Ik haak als kunstkoper af vanwege sommige van deze punten, en dat is niet alleen jammer voor mijn kunstcollectie, maar vooral ook voor de kunstenaars zelf. Daarom hier mijn 6 tips om als kunstenaar je website te verbeteren. 


1)      Show, don’t tell
Alle websites die ik bekeek, waren van beeldend kunstenaars. En op veel van hen sites zag ik opvallend weinig….. beeld. Veel kunstenaars zien een site blijkbaar als een tekstueel medium en kunnen er daarom wellicht niet zo goed mee overweg. Ze zien het als een ‘folder’ en gooien het vol met teksten over henzelf, bespiegelingen over hun werk en soms zelfs een CV van vijf kantjes. Dat is alsof je het tekstbordje in het museum drie keer zo groot zou maken als het kunstwerk waarnaar het verwijst. Zet datgene waar je goed in bent centraal: je werk. In het geval van een beeldend kunstenaar geldt dan ook des te meer: show, don’t tell. 

2)      Maar let op, het kan ook te gek
Je kunt het ook té gek maken. Regelmatig zie ik websites die alleen bestaan uit een serie beelden en verder weinig duiding geven over het werk. Soms is het zelfs lastig te achterhalen welke kunstenaar er achter het werk zit. Waar exposeert hij of zij? Hoe kom  ik in contact? Wacht even… is er op deze website überhaupt nog meer informatie te vinden naast de foto’s? Het kan natuurlijk dat zo'n website een opzichzelfstaand project is, en dat de kunstenaar zich niet bekend wil maken of werk wil verkopen of exposeren. Maar dat lijkt me sterk. Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg dat je vindbaar en bereikbaar bent. 

3)      Schaam je niet voor je prijzen
Wat is dat toch met kunstenaars en de prijzen voor hun werk? Moet ik het er uit trékken? Vrijwel nooit kom ik websites van kunstenaars tegen waar bij alle werken prijzen vermeld staan. Ik was deze week actief op zoek naar iets om aan te schaffen, maar had dit keer geen zin om allerlei kunstenaars te gaan benaderen met de vraag ‘aan welke prijzen moet ik denken bij je werk?’. Schamen ze zich ervoor? Verschilt de vraagprijs zoveel met de prijs tot waar ze eventueel bereid zijn te zakken?  Ik heb het idee dat het klanten veel meer afschrikt als ze geen enkel idee hebben van de prijs (en dat is vaak zo!). Denk maar aan een restaurant zonder prijzen op de menukaart: schreeuwend duur.
Ik vermoed dat de meeste kunstenaars onzeker zijn over hun prijzen, of zelfs helemaal geen idee hebben wat ze voor hun werk kunnen vragen. Ik heb zelfs eens een, weliswaar beginnend, kunstenaar geadviseerd zijn prijzen te verdrievoudigen. Hij vroeg zó weinig, dat mensen de prijs als een teken zagen dat zijn werk wel niet veel soeps zou zijn. Om over zijn eigen uurtarief bij die prijzen nog maar te zwijgen. Mijn advies: zet eens voor jezelf op papier hoe lang je aan een werk bezig bent geweest. Vergeet niet om de onderzoeksfase mee te nemen. Wat zijn je materiaalkosten geweest? Hoeveel werk moet je verkopen om een redelijk inkomen te verdienen? Op die manier zul je snel merken dat je prijzen helemaal zo gek nog niet zijn, en waarschijnlijk zelfs te laag. Denk met die gegevens op een rijtje na over wat voor jou als maker als een eerlijke prijs voor je werk voelt, en zet dat vervolgens op je site. 

4)      Houd een goede agenda bij, inclusief ‘open atelier’
Kunst moet gezien worden, en vaak zelfs aangeraakt. Daarom wil ik weten waar ik je werk kan bekijken. Niet vorig jaar in die ene solo-expositie in een galerie in Oost-Nederland. Maar ook gewoon in het café waar je mag exposeren, of in jouw eigen atelier. Dat het heel goed mogelijk is om een afspraak te maken om je werk te komen bekijken in jouw eigen atelier, weten veel potentiële kopers niet. Zet het prominent op je website of plan regelmatig een ‘open atelier’ en zet die in je agenda. En, houd je site actueel! 

5)      Laat zien wie je bent en wat je doet
Heel veel mensen weten niet wat er in een atelier allemaal gebeurt. Dat je soms dagen aan het hakken bent aan een beeld van slechts 30 centimeter hoog. Dat je al je schilderijen zélf inpakt, sjouwt en vervoert naar de kunstbeurs van één dag. De voorstudies, de misbaksels, het maakproces: laat het zien! Hiermee help je jezelf gelijk wat betreft punt 3: als mensen zien wat je werk inhoudt, hoeveel tijd er in gaat zitten, lijken die prijzen ineens helemaal niet meer zo gek.

6)      Experimenteel zijn mag. Maar liever niet op je website. 
Kunstenaars schuwen het experiment niet. En dat is goed. Maar houd je bij het ontwerpen van je website een beetje in. Experimentele websites zijn meestal een hel voor mensen die snel willen vinden wat ze zoeken. Felle kleuren, knipperende lampjes, automatische downloads van muziekbestanden, 'onzichtbare teksten’, een navigatie die plotseling in het niets verdwijnt. Ik ben het allemaal tegengekomen. In die geval zou ik de kunstenaar adviseren het adagium van Mies van der Rohe wat meer toe te laten: ‘less is more’. 

Maar gelukkig kwam ik ook een paar sites tegen die er superstrak, beeldend en creatief uitzagen. Een paar favorieten vind je hieronder. Ook een mooie kunstenaarssite tegengekomen? Laat een reactie achter, ik ben benieuwd! 

Natasja Bennink
Kunst staat niet los van zijn omgeving. Toch zie je op de meeste websites kunstwerken volledig uitgesneden tegen een witte of zwarte achtergrond. Een mooi voorbeeld van hoe het óók kan zie je op de site van beeldhouwer Natasja Bennink: haar werk wordt in prachtige foto’s in context getoond, zoals hier. En ze noemt de mogelijkheid tot atelierbezoek onder ‘contact’. Alleen de pagina ‘nieuws’ zou wel wat verbetering kunnen gebruiken, maar verder: erg mooi!

Casper Faassen 
Een website met karakter, die technisch prima werkt. Alleen jammer van die ontbrekende prijzen.... 

Marc Mulders
Op de website van Marc Mulders is veel, maar dan ook echt héél veel van zijn werk te vinden. Het is niet de meest originele site, maar het is prima geordend en door de tekst op de homepage wordt direct duidelijk dat hij in verschillende disciplines werkt. Het beeld is zeer prominent aanwezig op zijn site maar het is hem ook gelukt om bij zijn projecten flink wat achtergrondinformatie kwijt te kunnen zonder dat de website te ‘tekstig’ wordt. En, niet onbelangrijk, tussen de prachtige detailfoto’s van zijn werk plaatst hij beelden van zijn atelier of het voorbereiden van een expositie. Via de interviews en achtergrondverhalen leer je de kunstenaar achter het werk kennen. Punten voor wat betreft “laat zien wie je bent en wat je doet’ dus!

Ben jij kunstenaar, creatief of een kleine ondernemer en heb je advies nodig over je website of je prijzen? Met mijn quickscan Verbeter je website geef ik je inzicht in de sterke en zwakke punten van jouw website. Ik help je met slimme tips op weg om je site te verbeteren. Je kunt de Quickscan direct boeken en je krijgt binnen 3 werkdagen jouw quickscan toegestuurd. Heb je vragen op het gebied van communicatie, crowdfunding of ondernemerschap? Dan is mijn Adviesgesprek voor kunstenaars en creatieven wellicht iets voor je.

Ook hoor ik graag reacties van kunstenaars die bewust geen prijzen op hun site vermelden. Laat een reactie achter onder dit blog of mail me!


Waardeer je deze post en wil je een bijdrage doen? Doneer een kop koffie of - doe eens gek - een kop koffie mét appeltaart.

17 Comments
Trudy Dijkstra link
3/19/2016 08:47:32 am

Ik ben je heel erg dankbaar voor al je tips. Heb mijn website de afgelopen dagen compleet aangepast. Inderdaad blijft het vreemd dat bijna geen enkele kunstenaar prijzen bij zijn/haar werken zet. Het is toch een soort je winkel, daar prijs je toch ook alles. Ik laat ze zien dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is !
Nogmaals dank en ik blijf je volgen, creatieve groet Trudy

Reply
adseelen link
4/17/2016 02:45:41 am

bedankt voor de tips, waardevol.
echter wat de prijzen betreft, dat zijn zaken die ik alleen met een potentieel koper wil bespreken.
Vr Gr Ad
(adseelen.nl)

Reply
Eline
5/9/2016 07:26:40 am

Dag Ad, dankjewel voor je reactie. In mijn ogen zijn de bezoekers van je website je potentiële kopers: vertellen dus die prijzen! Je kunt er ook voor kiezen om een algemene richtlijn aan te geven; 'De prijzen van mijn werk variëren tussen de .... euro en ..... euro'. Dat geeft mensen al een idee.

Reply
Joost Leppens link
4/17/2017 12:23:41 pm

Volgens mij is het eerder uit een soort van belastings of boekhoudkundige vrees ! Veel kunstenaars hebben niet het officiële statuut of zijn niet in zelfstandig bijberoep... Waardoor het publiek maken van prijzen afschrikt...

Carmen link
1/13/2020 04:48:20 am

Ik ben het Eline eens. Een richtlijn zou ook al helpen de potentiële koper een idee te geven. Je ziet het ook vaak bij juweliers- en kleding-zaken. Dan loop ik hard door want dan zal het wel onbetaalbaar zijn.

Jurjen Ruben Schilderijen link
11/20/2016 11:14:42 pm

Leuek blog!

"Show don't tell" Inderdaad! Maar het is daarnaast goed te realiseren dat Google jouw website voornamelijk ziet als tekst. Zonder tekst weet Google niet wat er op jouw website staat en zal je dus niet (hoog) weergeven in de zoekresultaten.

Reply
truus van alphen link
2/12/2017 02:22:45 pm

Zeker waardevol deze tips, in 1e instantie ook prijzen er op gezet, toen er weer af op advies van anderen dus er weer op en actueel dat ding, dank je wel. Truus.

Reply
Jolanda
3/4/2017 07:01:41 am

Als net afgestudeerde Sta ik op het punt om een leuk museum aan te schrijven om daar te exposeren.
Dit museum verhuurd nl zalen.
Ik wordt er zenuwachtig van, want ik ben me ervan bewust dat ik het in 1 keer helemaal kan verprutsen.
Hoe schrijf ik dit museum in hemelsnaam aan?

Reply
Eline link
3/7/2017 02:06:25 am

Dag Jolanda, spannend zeg! Hoe je jezelf presenteert is natuurlijk afhankelijk van het museum en van wat je daar hoopt te bereiken. Je schrijft dat het museum zalen verhuurt. Wanneer jij een zaal wilt huren zullen ze daar waarschijnlijk alleen maar blij mee zijn.Maar wellicht heb je iets anders op het oog? Belangrijk is in ieder geval dat je goed nadenkt over je eigen verhaal: waarom moeten ze met jou in zee gaan? En zorg dat je je op een professionele manier presenteert: met goede foto's en voorbeelden van je werk en een sterke tekst.

Reply
Claudia Schmit link
10/20/2017 04:34:51 am

Hoi Eline,
Bedankt voor jouw tips! Erg waardevol. Heb zelf ook prijzen op mijn website staan en ik dacht eraan om die weg te halen. Na het lezen van jouw artikel laat ik ze denk ik toch staan. Bedankt!
Claudia

Reply
Anja Hoppen
12/14/2017 04:02:06 am

Beste Eline,
Heel interessante en bruikbare tips geef je in dit artikel!
Ik ben kunstschilder en wil hierin professioneler worden en mijn werk meer gaan promoten. Momenteel heb ik nog geen website, maar ben me aan het oriënteren om zelf een website te maken. Het liefst met zo min mogelijk kosten en niet te ingewikkeld... Ik kom verschillende opties tegen om dit te doen: Jimdo, Wix, Weebly, WordPress etc.. Vind 't lastig te bepalen wat nou het meest geschikt is. Heb jij misschien wat tips hierover? Alvast heel hartelijk dank! Vriendelijke groet, Anja

Reply
Vincent Moleveld link
7/2/2020 04:48:47 am

Mooie blog! Ik zou ook graag mijn website OnlineGallery.Art onder de aandacht willen brengen. Het is een mooi nederlands initiatief met internationale oriëntatie.

Een profiel op OnlineGallery.Art is goedkoper dan het hosten van je eigen website en er wordt geen commissies gerekend over verkoop van kunst.

Reply
Gerhard van Dijkhuizen link
12/27/2020 12:38:40 pm

Beste Eline,

Wat een ontzettend leuke en open blog die je geschreven hebt. En zo herkenbaar allemaal. Ik ben een beginnend kunstenaar en heb mijn sporen als wis- en bedrijfskundige inmiddels wel verdiend in het academisch onderwijs en het bedrijfsleven. Bijna vier jaar geleden ben ik voor mijzelf begonnen en nu dus alweer een sprong in het diepe. Ik zie het als een uitdaging om mijn/onze kunst (ik doe dit samen met mijn vriendin) ook te zien als een product/bedrijf met alles wat daar bij komt kijken. Dus je blog was echt een verademing om te lezen. Ik ben erg benieuwd wat je van mijn/onze website vindt. Alle tips zijn welkom. En wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen ;-)

Met vriendelijke groet,

Gerhard van Dijkhuizen

Reply
Esther Holten link
11/3/2022 08:46:05 am

Interessant om te lezen over je observaties! Ik kan mij voorstellen dat kunstenaars online minder goed zichtbaar zijn. Gelukkig zijn curators hier wel goed in.

Reply
leendert Pieter Stodel link
7/8/2024 04:42:23 am

Goede middag
Mijn website heb ik als amateur opgebouwd met WP/Elementor pro
Mijn vraag is wat kan ik hier aan verbeteren zodat het een representatief geheel van wordt

Reply
tonnie voorn link
8/6/2024 01:21:32 am

hallo ,wilt u zo vriendelijk zijn om eens op mijn kunst website te kijken ,en wat u er van vind ed bvd ton

tonnievoornkunst.nl

Reply
Marieke Brouwers link
10/2/2024 10:22:10 am

Altijd goed om weer even een overzicht te krijgen van de mogelijkheden die je website eigenlijk bieden. Helemaal als je doel is om schilderijen in opdracht te maken, dan zijn dit hele nuttige tips. Dank! Marieke ( www.mariekebrouwers.com )

Reply



Leave a Reply.

    Archives

    Oktober 2023
    Oktober 2022
    Mei 2021
    December 2020
    Juli 2020
    April 2020
    Mei 2019
    Oktober 2018
    Februari 2016
    Augustus 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Mei 2014
    November 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    April 2013
    Maart 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    Augustus 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Februari 2012
    Januari 2012
    December 2011
    November 2011
    Oktober 2011
    September 2011

    Thema's

    Alles
    Advies Aan Kunstenaars
    Archief
    Boeken
    Collectie Eline
    Communicatie
    Dans
    Dodo
    Expositie
    Florence
    Fotografie
    Italië
    Italië
    Kunst In De Kijker
    Mode
    Moderne Kunst
    Muziek
    Onderzoek
    Poëzie
    Politiek
    Projecten
    Schrijven
    Teken En Prentkunst
    Teken- En Prentkunst
    Theater
    Zestiende Eeuw
    Zeventiende-eeuw



Kunst in de kijker: organisatie, marketing en communicatie in de cultuursector
  • Home
  • Wat ik doe
    • Marketing strippenkaart
    • Persoonlijk ontwikkeltraject
    • Workshops voor creatieven
  • Projecten
  • Over mij
  • Shop
    • E-book Je aanbod als kunstenaar of creatief uitbreiden
    • Quickscan verbeter je website
    • Adviesgesprek voor kunstenaars en creatieven
  • Blog
  • Contact