KUNST IN DE KIJKER - ORGANISATIE, MARKETING EN COMMUNICATIE IN DE CULTUURSECTOR
  • Home
  • Wat ik doe
    • Marketing strippenkaart
    • Persoonlijk ontwikkeltraject
    • Workshops voor creatieven
  • Projecten
  • Over mij
  • Shop
    • E-book Je aanbod als kunstenaar of creatief uitbreiden
    • Quickscan verbeter je website
    • Adviesgesprek voor kunstenaars en creatieven
  • Blog
  • Contact

Social mediales op de basisschool

7/7/2013

0 Comments

 
Foto
Afgelopen vrijdag gaf ik een social mediales aan groep 8B van basisschool Lucas van Leyden. Deze groep deed eerder dit jaar mee aan het project Milieubende, dat door de Omgevingsdienst West-Holland aan Leidse basisscholen werd aangeboden. 

Groep 8B organiseerde verschillende leuke acties voor een beter milieu, die ze onder de aandacht brachten via social media. Zij wonnen de tweede prijs en kregen een socialmediales aangeboden om de volgende keer nóg beter beslagen ten ijs te komen. 

Nu weet ik veel te vertellen over de diversiteit en de mogelijkheden van social media, en kon ik veel tips geven over hoe je een online campagne of actie succesvol kunt maken. Lastiger inschatten voor mij was wat de kinderen van deze leeftijd al zouden weten over social media én waar ze zelf gebruik van zouden maken. Met 25 lentes jong ben ik tóch nog steeds van de generatie die op de middelbare school de eerste mobiel ("koelkast") kreeg waarmee je voor 70 cent per bericht kon sms-en. Internet in de klas was iets dat nog slechts in de informaticales gebruikt werd. Ik ging dus naar de klas om te vertellen, maar ook om zélf te leren. 

Even schrikken
Zoals ik had verwacht hadden de meeste kinderen in deze klas van 36(!) een mobieltje. Mijn mededeling dat ze deze in de les mochten gebruiken werd met gejuich ontvangen. Nóg verbaasder waren ze misschien wel over de eerste beelden van mijn Prezi. De foto van de bagage die een van de meiden meenam naar hun zojuist afgelopen schoolkamp werd met gegniffel ontvangen. Bij het tonen van een tweet van een van de leerlingen waarin ze de exacte datum van haar vakantie noemde voelde de klas de bui al hangen: misschien is het tóch niet zo slim om alles online te zetten? Dat er van alles terug te vinden is illustreerde ik tenslotte met een filmpje van dezelfde klas, 5 jaar geleden, inmiddels 2000 keer bekeken op YouTube. 
Naar aanleiding van deze beelden ontspon er zich een mooie discussie over het afschermen van je facebook- en twitterprofiel en het gebruiken van een andere naam. 

Hyves, Twitter en Facebook
Mijn verwachting was dat nog veel leerlingen gebruik zouden maken van Hyves. Vrijwel alle kinderen bleken een Hyvespagina te hebben maar ook bij hen was het medium al helemaal "uit" en alleen iets voor "zevenjarigen". Opvallend was het hoge aantal kinderen dat een twitteraccount heeft: maar liefst 15 in deze klas. De meeste doen echter weinig met het account omdat ze twitter saai vinden. Slechts drie meiden waren fanatieke twitteraars. Naar eigen zeggen tweeten zij vooral over wat ze gaan doen (slapen, de stad in, naar vriendinnen) en een enkeling over muziek. Facebook kan op een stuk meer positieve steun rekenen. In de les heb ik laten zien dat er méér te vinden is op twitter en facebook dan posts over iemands avondeten of uitgaansleven. Verschillende actiepagina's (Jips Goede Doelen) en historische accounts passeerden de revue. 

Pinterest
Tenslotte wilde ik de klas nog iets laten zien wat ze nog niet zouden kennen. Dat werd Pinterest. Geen van de kinderen bleek dit medium te kennen. De boards over graffiti vielen bij de jongens in de smaak, de meiden keken hun ogen bij alle modeboards en creatieve verzamelingen. 

Social media slim gebruiken
Over het geheel te zien bleek dat de kinderen van veel social media gehoord hadden en zelfs accounts hadden aangemaakt, maar dat het daadwerkelijke gebruik nog een stuk lager lag. Bovendien waren veel kinderen zich niet bewust van de indruk die zij achterlaten via social media en de risico's die daarmee gepaard gaan. Door de getoonde voorbeelden en de levendige discussies tussen de leerlingen groeide dit besef. Conclusie van de klas: social media is tof, maar je moet het wel slim gebruiken! 

0 Comments

    Archives

    Oktober 2023
    Oktober 2022
    Mei 2021
    December 2020
    Juli 2020
    April 2020
    Mei 2019
    Oktober 2018
    Februari 2016
    Augustus 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Mei 2014
    November 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    April 2013
    Maart 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    Augustus 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Februari 2012
    Januari 2012
    December 2011
    November 2011
    Oktober 2011
    September 2011

    Thema's

    Alles
    Advies Aan Kunstenaars
    Archief
    Boeken
    Collectie Eline
    Communicatie
    Dans
    Dodo
    Expositie
    Florence
    Fotografie
    Italië
    Italië
    Kunst In De Kijker
    Mode
    Moderne Kunst
    Muziek
    Onderzoek
    Poëzie
    Politiek
    Projecten
    Schrijven
    Teken En Prentkunst
    Teken- En Prentkunst
    Theater
    Zestiende Eeuw
    Zeventiende-eeuw



Kunst in de kijker: organisatie, marketing en communicatie in de cultuursector
  • Home
  • Wat ik doe
    • Marketing strippenkaart
    • Persoonlijk ontwikkeltraject
    • Workshops voor creatieven
  • Projecten
  • Over mij
  • Shop
    • E-book Je aanbod als kunstenaar of creatief uitbreiden
    • Quickscan verbeter je website
    • Adviesgesprek voor kunstenaars en creatieven
  • Blog
  • Contact