Vorige week voerde het cultuuruitje van GroenLinks Leiden mij naar de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek Leiden. Hoewel ik de collectie redelijk ken, verraste het bezoek me toch. Conservator prenten en tekeningen Jef Schaeps toonde ons een aantal topstukken uit de collectie. Daar horen natuurlijk prenten en tekeningen bij van Hendrick Goltzius, Rembrandt en Lievens. Een van de redenen om het cultuuruitje te organiseren was voor mij dan ook om mensen nog eens te laten weten dat we naast de prachtige Brillenverkoper in de Lakenhal toch echt nog wel meer Rembrandts in Leiden hebben.
Maar, de werken die me bij het bezoek het meest aanspraken waren toch de moderne tekeningen en prenten in de collectie. De UB verzamelt namelijk ook modern werk, zodat de collectie interessant blijft en doorloopt tot in de nieuwste tijd. Een van de tekeningen die we zagen was een groot werk van de jonge Rotterdamse kunstenaar Justin Wijers. Het werk, getiteld "You think I ain't worth a dollar" is 100 x 140 cm groot en toont het lichaam van een dode man, opgebouwd uit letters, kleurige vlakken en lijntjes in viltstift en pen. Wijers maakt deze werken naar aanleiding van foto's die hij op internet vindt. Het kan hierbij gaan om slachtoffers van drugsoorlogen, racisme of oorlog. Justin Wijers is een zeer geengageerde kunstenaar en beoogt met zijn werk de 'naamloze' slachtoffers een identiteit terug te geven. Deze identiteit is fictief. Hij gaat niet op onderzoek uit wie de mensen op de foto in werkelijkheid waren, maar construeert zijn eigen werkelijkheid voor hen. Zelf schrijft hij hierover: "ik voel me een plastisch chirurg die een misvormd lijf zijn schoonheid weer teruggeeft of een uitvaartverzorger die een lijk aflegt. De wonden en het bloed worden als het ware verhuld in een organisch geheel van lijnen, teksten, symbolen en onderliggende tekeningetjes die ontstaan uit vrije associatie." Zijn werk doet me enigzins denken aan dat van Ronald Ophuis, over wie onlangs de prachtige documentaire 'Painful Painting' werd uitgezonden. Ook Ophuis gebruikt gruwelijke beelden als inspiratie voor zijn werk en ook Ophuis werkt op groot formaat. Bij Ophuis is echter niet het doel om de betrokkenen een nieuwe identiteit te geven, zoals bij Wijers wel het geval is. Wijers maakt met zijn werk monumenten voor de slachtoffers. Omdat iedereen, in welke omstandigheid hij dan ook gestorven is, een mens is zoals wij allemaal. Afbeelding: Justin Wijers, You think I ain't worth a dollar, 2009, gemengde techniek op papier, 100 x 140 cm, Bijzondere Collecties Universiteit Leiden, inv. nr. 20744 (Print room)
0 Comments
|
Archives
Oktober 2022
Thema's
Alles
|