Actuele projecten
ADVIES AAN KUNSTENAARS EN E-BOOK 'JE AANBOD ALS KUNSTENAAR OF CREATIEF UITBREIDEN'
Ik adviseer kunstenaars en creatieven hoe zij hun beroepspraktijk kunnen professionaliseren, hun zichtbaarheid kunnen vergroten en meer kunnen verdienen met hun werk. Dit doe ik o.a. met adviesgesprekken. Ook publiceerde ik het e-book Je aanbod als kunstenaar of creatief uitbreiden waarin ik tien tips geef om meer te verdienen met je werk.
TRAININGEN CULTUUR+ONDERNEMEN VOOR ROUTE ONDERNEMERSCHAP
De Route Ondernemerschap van Cultuur+Ondernemen bestaat uit 4 bijeenkomsten waarin je inzicht en vaardigheden verwerft om jouw kunstenaarschap zakelijk verder te professionaliseren in de hedendaagse markt. Ik verzorg een training in de bijeenkomst over Zichtbaarheid en zoom in op 'Zichtbaarheid met je website'. In de trainingen geef ik tips om als kunstenaar tot een aansprekende website te komen en geef ik feedback op de websites van deelnemende kunstenaars. Route Ondernemerschap vindt o.a. plaats in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Zwolle en Groningen
CREATIEF VERMOGEN UTRECHT
Creatief Vermogen Utrecht (CVU) is een lerend netwerk van creatieve partnerschappen tussen 30 scholen en 11 culturele instellingen. Creatief Vermogen Utrecht is een project in het kader van de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Ik verzorg de communicatie en ben verantwoordelijk voor de social media, website, nieuwsbrieven en teksten.
VERENIGING VAN NEDERLANDSE KUNSTHISTORICI
Als officemanager van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici verzorg ik de hoofd- en eindredactie van het Bulletin Kunsthistorici. Voor iedere editie vraag ik een jonge illustrator de cover te ontwerpen. Ook onderhoud ik contact met de secties, organiseer workshops, activiteiten en de uitreiking van kunsthistorische prijzen, beheer de website en social media en begeleid de samenstelling van de jaarlijkse bibliografie.
STADSGEZELSCHAP PS|THEATER
PS|theater is het stadsgezelschap van Leiden, dat verhalen van de stad als uitgangspunt neemt voor producties op bijzondere locaties. Bij PS|theater coördineerde ik van 2011 tot 2019 de marketing en publiciteit voor de voorstellingen en hield ik me bezig met de (bedrijfs)vrienden. Natuurlijk ontwikkelde ik ook samen met fotograaf en vormgever het publiciteitsmateriaal voor onze voorstellingen. Bij PS|theater zijn inhoud en marketing van de projecten nauw met elkaar verweven. Over die werkwijze gaf ik een presentatie bij de uitreiking van de Cultuurmarketing Awards 2017 in verband met onze nominatie. Ik vertel erover in dit artikel.
KINDERMUZIEKWEEK
Muziek is magisch. Tijdens de Kindermuziekweek kunnen alle kinderen in Nederland dit live ervaren tijdens concerten, workshops en voorstellingen. Op school, in de concertzaal, bij de crèche of bso, in de bibliotheek en in het theater. Van rap tot klassiek en van pop tot jazz: de Kindermuziekweek is een dikke week doordrenkt van live muziek voor kinderen van 0 tot 12 jaar. De tweede landelijke Kindermuziekweek vindt plaats van 27 maart tot en met 5 april 2020. Als marketing- en communicatiespecialist werk ik aan een bredere landelijke bekendheid van de Kindermuziekweek.
WOLFGANG
Wolfgang is een smartphone app voor klassieke muziek. Terwijl de musici spelen, vertelt Wolfgang wat je – precies op dat moment – hoort in de muziek. Met Wolfgang begrijp en beleef je klassieke muziek als nooit tevoren. Ik schrijf teksten voor deze app over diverse klassieke muziekstukken.
|
Selectie van eerdere projecten
TAALMUSEUM
Het Taalmuseum gebruikt de openbare ruimte als podium voor projecten en tentoonstellingen over taal en toont hiermee de schoonheid, diversiteit en creativiteit van taal. Ik hield me bezig met de communicatie, een crowdfundactie voor het eerste Muurgedicht in Gebarentaal en werkte samen met Pepijn Reeser aan het opzetten van tentoonstellingen en het ontwikkelen van producten, zoals het Nieuwe Woorden Gezocht Kwartetspel, de tentoonstelling en publicatie De zin van taal | Language for society. Ook begeleidde ik het maken van de video's bij de tentoonstelling Vol van karakter waarin sinoloog en taalwetenschappers Jeroen Wiedenhof vertelt over unieke objecten die laten zien hoe Chinezen met taal omgaan. De video's zijn gemaakt door Marit Geluk.
Weg met het imperialisme from Taalmuseum on Vimeo. |
Dubbele Duif from Taalmuseum on Vimeo. |
DEN HAAG DANST!
Coördinator Den Haag Danst!, samenwerkingsverband van podia en dansgezelschappen in Den Haag. Onder andere verantwoordelijk voor het organiseren van het danspodium op het Haags UITfestival.
VAN DER LEEUWSTICHTING
De Van der Leeuwstichting ondersteunt en initieert prikkelende projecten die kunst en religie in elkaars vaarwater brengen. Als coördinator / kwartiermaker hield ik me bezig met de vernieuwing van de stichting, om deze weer een rol te laten spelen in het religieuze en culturele veld.
INDEPENDENT BOOKSTORE DAY
Op 29 april 2017 vond de eerste Independent Bookstore Day in Nederland plaats, georganiseerd door Libris en Yaël Vinckx. Op deze dag vieren we de boekhandel met exclusieve uitgaven en optredens. Voor de eerste Bookstore Day hield ik me bezig met de website en social media.
JAN KASSIES FONDS
Het Jan Kassies Fonds helpt studenten van de Academie voor Theater en Dans hun studie te voltooien. Ik zette een wervingscampagne op, gericht op oud-studenten en -docenten van de Theaterschool.
DRAWING HER STORY LEIDEN
Drawing her Story brengt vrouwen van allerlei achtergronden samen in een tekencursus, waarbij aan de hand van thema's elkaars verhaal wordt getekend. Ik nam het initiatief om Drawing her Story in Leiden uit te voeren. Ik deed alle fondsaanvragen en de organisatie van het project. De twee series van Drawing her Story kwamen samen in een expositie.
EXPOSITIE LIMBURGS MUSEUM
Wetenschappelijke voorbereiding, waaronder het schrijven van catalogusteksten, voor de tentoonstelling 'Op weg naar de Gouden Eeuw. Hendrick Goltzius en Jacques de Gheyn II" (28 nov. 2009 - 28 feb. 2010, Limburgs Museum te Venlo). Bekijk ook de digitale tentoonstelling op de website van de Bijzondere Collecties van de Universiteit Leiden.
PUBLICITEIT / MARKETING(ADVIES) / CAMPAGNES VOOR:
|
SELECTIE VAN WEBSITES DIE IK MAAKTE:PRESENTATIES DIE IK GAF:
|
Publicaties
VORM EN ACHTERGRONDDe Karin Kortlang stichting beheert en presenteert het oeuvre van schilder-graficus Cees Kortlang (1926-2008), dat 350 schilderijen en ruim 5000 etsen omvat. Ik inventariseerde de werken, schreef de publicatie Vorm en achtergrond. Leven en werk van schilder-graficus Cees Kortlang, maakte tentoonstellingen en begeleidde de schenking van 33 etsen aan het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden.
PUBLICATIE 3 OCTOBER VEREENIGINGVoor het 125-jarig jubileum van de meest geliefde vereniging van Leiden schreef ik de tekst behorende bij 40 affiches van de 3 October Vereeniging. De publicatie verscheen onder de naam Feest van herkenning. De mooiste affiches van de 3 October Vereeniging 1886-2011.
|
DE ZIN VAN TAALMagazine voor Het Taalmuseum dat een dwarsdoorsnede laat zien van Leids taalonderzoek. Hoe dragen taalwetenschappers nieuwe perspectieven en zinnige antwoorden aan voor vragen rond identiteit, gezondheid, digitalisering en innovatie? Je leest het in De zin van taal | Language for society, een gratis magazine dat verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling. Het magazine is online te lezen.
PIETERSKERKBOEKIn november 2011 verscheen de omvangrijke monografie over de Leidse Pieterskerk, uitgegeven door Waanders. Ik schreef een hoofdstuk over de zestiende-eeuwse kansel in de kerk. Het boek is hier te bestellen.
|