Actuele projecten
AANBOD VERSTERKING MARKETING EN COMMUNICATIE CULTUURSECTOR GEMEENTE ZAANSTAD |
ADVIES AAN KUNSTENAARS EN E-BOOK 'JE AANBOD ALS KUNSTENAAR OF CREATIEF UITBREIDEN' |
In opdracht van de Gemeente Zaanstad stelde ik een aanbod samen ter versterking van de marketing en communicatie van de cultuursector. Het programma bestaat uit workshops op het gebied van het Verbeteren van de online zichtbaarheid, persbenadering, contentstrategie, online marketing en subsidies en crowdfunding én uit persoonlijke adviestrajecten voor makers en instellingen. In die adviestrajecten komen onderwerpen aan bod als het vinden van je focus als maker, het bereiken van nieuwe doelgroepen, het schrijven van subsidie-aanvragen en het opstellen van een communicatiestrategie.
|
Ik adviseer kunstenaars en creatieven hoe zij hun beroepspraktijk kunnen professionaliseren, hun zichtbaarheid kunnen vergroten en meer kunnen verdienen met hun werk. Dit doe ik o.a. met adviesgesprekken en persoonlijke ontwikkeltrajecten. Ook publiceerde ik het e-book Je aanbod als kunstenaar of creatief uitbreiden waarin ik tien tips geef om meer te verdienen met je werk.
|
TRAININGEN CULTUUR+ONDERNEMEN VOOR ROUTE ONDERNEMERSCHAPDe Route Ondernemerschap van Cultuur+Ondernemen bestaat uit bijeenkomsten om je kunstenaarschap zakelijk verder te professionaliseren in de hedendaagse markt. Ik verzorg de training 'Zichtbaarheid met je website'. In de trainingen geef ik tips om als kunstenaar tot een aansprekende website te komen en geef ik feedback op de websites van deelnemende kunstenaars.
Daarnaast werk ik mee aan een programma voor Amsterdamse kunstenaars: Het Fundament. Het Fundament wordt aangeboden door Cultuur+Ondernemen en de gemeente Amsterdam. |
HET ALLARD PIERSONHet Allard Pierson deelt de collecties van de Universiteit van Amsterdam met het publiek en de wetenschap. Voor de collectie uitvoerende kunsten verzorg ik de communicatie. Zo werkte ik aan de communicatie rond de tentoonstelling Zeur niet! De musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Van het laten produceren van een radiospot tot outdoorcampagnes en van persbenadering tot randprogrammering. Daarnaast werk ik als interim communicatiemedewerker aan de social media en publiciteit rond tentoonstellingen.
|
PROJECT WILDEMAN |
CREATIEF VERMOGEN UTRECHT |
Project Wildeman maakt nieuwe muzikale rituelen. Vanuit trance-ervaring, experiment en improvisatie. Als adviseur marketing en publiciteit werkte ik mee aan de langetermijnstrategie en positionering van het gezelschap en de communicatie rond voorstellingen.
|
Creatief Vermogen Utrecht (CVU) is een lerend netwerk van creatieve partnerschappen tussen 30 scholen en 11 culturele instellingen in het kader van de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Ik verzorgde communicatie en was verantwoordelijk voor de social media, website, nieuwsbrieven en teksten.
|
BUILDING CONVERSATION |
ADVISEUR AMARTE FONDS |
Building Conversation is een platform voor dialogical art, dat zich toelegt op de ontmoeting tussen kunst, gesprek en samenleving. Ik verzorgde de publiciteit rond The Gathering, een vierdaagse bestaande uit verdiepende werkgroepen, performances en debat. Ook verzorgde ik de communicatie rond de boekpresentatie Building Conversation - The Scripts.
|
Kunstenaars en culturele instellingen kunnen bij Amarte terecht voor ondersteuning van projecten binnen de disciplines theater, film, muziek en beeldende kunst. Amarte biedt naast een financiële bijdrage ook expertise, ondersteuning of begeleiding op andere gebieden: een financieel coach, een mentor of een PR-expert die je tips kan geven voor het presenteren van je project. Als expert op het gebied van marketing, PR en professionalisering van de eigen kunstpraktijk geef ik advies aan kunstenaars en instellingen die een aanvraag doen bij Amarte.
|
WEBSITES VOOR KUNSTENAARS DIE IK MAAKTE:
Selectie van eerdere projecten
VERENIGING VAN NEDERLANDSE KUNSTHISTORICI
Als officemanager van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici verzorgde ik de hoofd- en eindredactie van het Bulletin Kunsthistorici. Voor iedere editie vraag ik een jonge illustrator de cover te ontwerpen. Ook onderhield ik contact met de secties, organiseerde workshops, activiteiten en de uitreiking van kunsthistorische prijzen, beheerde de website en social media en begeleidde de samenstelling van de jaarlijkse bibliografie.
STADSGEZELSCHAP PS|THEATER
PS|theater is het stadsgezelschap van Leiden, dat verhalen van de stad als uitgangspunt neemt voor producties op bijzondere locaties. Bij PS|theater coördineerde ik van 2011 tot 2019 de marketing en publiciteit voor de voorstellingen en hield ik me bezig met de (bedrijfs)vrienden. Natuurlijk ontwikkelde ik ook samen met fotograaf en vormgever het publiciteitsmateriaal voor onze voorstellingen. Bij PS|theater zijn inhoud en marketing van de projecten nauw met elkaar verweven. Over die werkwijze gaf ik een presentatie bij de uitreiking van de Cultuurmarketing Awards 2017 in verband met onze nominatie. Ik vertel erover in dit artikel.
KINDERMUZIEKWEEK |
TAALMUSEUM |
Muziek is magisch. Tijdens de Kindermuziekweek kunnen alle kinderen in Nederland dit live ervaren tijdens concerten, workshops en voorstellingen. Op school, in de concertzaal, bij de crèche of bso, in de bibliotheek en in het theater. Van rap tot klassiek en van pop tot jazz: de Kindermuziekweek is een dikke week doordrenkt van live muziek voor kinderen van 0 tot 12 jaar. De tweede landelijke Kindermuziekweek vindt plaats van 27 maart tot en met 5 april 2020. Als marketing- en communicatiespecialist werk ik aan een bredere landelijke bekendheid van de Kindermuziekweek.
|
Het Taalmuseum gebruikt de openbare ruimte als podium voor projecten en tentoonstellingen over taal en toont hiermee de schoonheid, diversiteit en creativiteit van taal. Ik hield me bezig met de communicatie, een crowdfundactie voor het eerste Muurgedicht in Gebarentaal en werkte samen met Pepijn Reeser aan het opzetten van tentoonstellingen en het ontwikkelen van producten, zoals het Nieuwe Woorden Gezocht Kwartetspel, de tentoonstelling en publicatie De zin van taal | Language for society. Ook begeleidde ik het maken van de video's bij de tentoonstelling Vol van karakter waarin sinoloog en taalwetenschapper Jeroen Wiedenhof vertelt over unieke objecten die laten zien hoe Chinezen met taal omgaan. De video's zijn gemaakt door Marit Geluk.
|
Weg met het imperialisme from Taalmuseum on Vimeo. |
Dubbele Duif from Taalmuseum on Vimeo. |
WOLFGANG |
DEN HAAG DANST! |
Wolfgang is een smartphone app voor klassieke muziek. Terwijl de musici spelen, vertelt Wolfgang wat je – precies op dat moment – hoort in de muziek. Ik schreef teksten voor deze app over diverse klassieke muziekstukken.
|
Coördinator Den Haag Danst!, samenwerkingsverband van podia en dansgezelschappen in Den Haag. Onder andere verantwoordelijk voor het organiseren van het danspodium op het Haags UITfestival.
|
VAN DER LEEUWSTICHTING |
DRAWING HER STORY LEIDEN |
De Van der Leeuwstichting ondersteunt en initieert prikkelende projecten die kunst en religie in elkaars vaarwater brengen. Als coördinator / kwartiermaker hield ik me bezig met de vernieuwing van de stichting, om deze weer een rol te laten spelen in het religieuze en culturele veld.
|
Drawing her Story brengt vrouwen van allerlei achtergronden samen in een tekencursus, waarbij aan de hand van thema's elkaars verhaal wordt getekend. Ik nam het initiatief om Drawing her Story in Leiden uit te voeren. Ik deed alle fondsaanvragen en de organisatie van het project. De twee series van Drawing her Story kwamen samen in een expositie.
|
EXPOSITIE LIMBURGS MUSEUM
Wetenschappelijke voorbereiding, waaronder het schrijven van catalogusteksten, voor de tentoonstelling 'Op weg naar de Gouden Eeuw. Hendrick Goltzius en Jacques de Gheyn II" (28 nov. 2009 - 28 feb. 2010, Limburgs Museum te Venlo).
|
|
PUBLICITEIT / MARKETING(ADVIES) / CAMPAGNES VOOR:
|
PRESENTATIES DIE IK GAF:
|
Publicaties
VORM EN ACHTERGRONDDe Karin Kortlang stichting beheert en presenteert het oeuvre van schilder-graficus Cees Kortlang (1926-2008), dat 350 schilderijen en ruim 5000 etsen omvat. Ik inventariseerde de werken, schreef de publicatie Vorm en achtergrond. Leven en werk van schilder-graficus Cees Kortlang, maakte tentoonstellingen en begeleidde de schenking van 33 etsen aan het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden.
PUBLICATIE 3 OCTOBER VEREENIGINGVoor het 125-jarig jubileum van de meest geliefde vereniging van Leiden schreef ik de tekst behorende bij 40 affiches van de 3 October Vereeniging. De publicatie verscheen onder de naam Feest van herkenning. De mooiste affiches van de 3 October Vereeniging 1886-2011.
|
DE ZIN VAN TAALMagazine voor Het Taalmuseum dat een dwarsdoorsnede laat zien van Leids taalonderzoek. Hoe dragen taalwetenschappers nieuwe perspectieven en zinnige antwoorden aan voor vragen rond identiteit, gezondheid, digitalisering en innovatie? Je leest het in De zin van taal | Language for society, een gratis magazine dat verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling. Het magazine is online te lezen.
PIETERSKERKBOEKIn november 2011 verscheen de omvangrijke monografie over de Leidse Pieterskerk, uitgegeven door Waanders. Ik schreef een hoofdstuk over de zestiende-eeuwse kansel in de kerk. Het boek is hier te bestellen.
|