Afgelopen vrijdag gaf ik een social mediales aan groep 8B van basisschool Lucas van Leyden. Deze groep deed eerder dit jaar mee aan het project Milieubende, dat door de Omgevingsdienst West-Holland aan Leidse basisscholen werd aangeboden. Groep 8B organiseerde verschillende leuke acties voor een beter milieu, die ze onder de aandacht brachten via social media. Zij wonnen de tweede prijs en kregen een socialmediales aangeboden om de volgende keer nóg beter beslagen ten ijs te komen. Nu weet ik veel te vertellen over de diversiteit en de mogelijkheden van social media, en kon ik veel tips geven over hoe je een online campagne of actie succesvol kunt maken. Lastiger inschatten voor mij was wat de kinderen van deze leeftijd al zouden weten over social media én waar ze zelf gebruik van zouden maken. Met 25 lentes jong ben ik tóch nog steeds van de generatie die op de middelbare school de eerste mobiel ("koelkast") kreeg waarmee je voor 70 cent per bericht kon sms-en. Internet in de klas was iets dat nog slechts in de informaticales gebruikt werd. Ik ging dus naar de klas om te vertellen, maar ook om zélf te leren. Even schrikken Zoals ik had verwacht hadden de meeste kinderen in deze klas van 36(!) een mobieltje. Mijn mededeling dat ze deze in de les mochten gebruiken werd met gejuich ontvangen. Nóg verbaasder waren ze misschien wel over de eerste beelden van mijn Prezi. De foto van de bagage die een van de meiden meenam naar hun zojuist afgelopen schoolkamp werd met gegniffel ontvangen. Bij het tonen van een tweet van een van de leerlingen waarin ze de exacte datum van haar vakantie noemde voelde de klas de bui al hangen: misschien is het tóch niet zo slim om alles online te zetten? Dat er van alles terug te vinden is illustreerde ik tenslotte met een filmpje van dezelfde klas, 5 jaar geleden, inmiddels 2000 keer bekeken op YouTube. Naar aanleiding van deze beelden ontspon er zich een mooie discussie over het afschermen van je facebook- en twitterprofiel en het gebruiken van een andere naam. Hyves, Twitter en Facebook Mijn verwachting was dat nog veel leerlingen gebruik zouden maken van Hyves. Vrijwel alle kinderen bleken een Hyvespagina te hebben maar ook bij hen was het medium al helemaal "uit" en alleen iets voor "zevenjarigen". Opvallend was het hoge aantal kinderen dat een twitteraccount heeft: maar liefst 15 in deze klas. De meeste doen echter weinig met het account omdat ze twitter saai vinden. Slechts drie meiden waren fanatieke twitteraars. Naar eigen zeggen tweeten zij vooral over wat ze gaan doen (slapen, de stad in, naar vriendinnen) en een enkeling over muziek. Facebook kan op een stuk meer positieve steun rekenen. In de les heb ik laten zien dat er méér te vinden is op twitter en facebook dan posts over iemands avondeten of uitgaansleven. Verschillende actiepagina's (Jips Goede Doelen) en historische accounts passeerden de revue. Tenslotte wilde ik de klas nog iets laten zien wat ze nog niet zouden kennen. Dat werd Pinterest. Geen van de kinderen bleek dit medium te kennen. De boards over graffiti vielen bij de jongens in de smaak, de meiden keken hun ogen bij alle modeboards en creatieve verzamelingen. Social media slim gebruiken Over het geheel te zien bleek dat de kinderen van veel social media gehoord hadden en zelfs accounts hadden aangemaakt, maar dat het daadwerkelijke gebruik nog een stuk lager lag. Bovendien waren veel kinderen zich niet bewust van de indruk die zij achterlaten via social media en de risico's die daarmee gepaard gaan. Door de getoonde voorbeelden en de levendige discussies tussen de leerlingen groeide dit besef. Conclusie van de klas: social media is tof, maar je moet het wel slim gebruiken!
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Oktober 2023
Thema's
Alles
|